Zorg voor betalende klanten!

Als je net ondernemer bent of op het punt staat er een te worden, komt er vaak enorm veel op je af. Je moet de financiering rond hebben, een goed bedrijfsplan en vooral veel zin om te beginnen aan je nieuwe onderneming. In alle opwinding kan het zijn dat je nog wel eens wat vergeet. De meest belangrijke dingen staan wel als een huis (tenminste dat hoop ik). Maar heb je ook gedacht aan de details?

Wat bedoel je?!

Misschien is het woord detail niet het juiste woord. Het is namelijk een heel belangrijk onderwerp om over na te denken. Wat doe je als je ziet dat iemand zijn of haar factuur niet heeft betaald? Dat is een hele belangrijke vraag om jezelf te stellen. Betaalde facturen zijn namelijk (waarschijnlijk) je grootste bron van inkomsten. Laten we wel wezen, het is de reden dat je al dat werk hebt verzet. Waarschijnlijk vind je het zelf vanzelfsprekend dat als iemand werk voor je verricht, je daar ook voor moet betalen. Toch zijn er meer mensen dan je zou denken die er anders mee omgaan dan je zou willen.

Tips

Gelukkig zijn er een aantal tips om dit gebeuren zo beperkt mogelijk te houden. Je kan hierin namelijk ook zelf actief een steentje bijdragen.
Allereerst kan je een soort van aanbetaling afspreken. Voordat je begint heb je dan in ieder geval al een deel van het geld op de rekening staan. Het risico dat de rest niet wordt betaald blijft natuurlijk bestaan maar in mijn beleving is die minder groot omdat de klant ook al over de brug is gekomen met de aanbetaling.

Verder moet je zorgen dat alles duidelijk op je factuur staat aangegeven. Op die manier is alles overzichtelijk en helder. De afspraken zijn ook duidelijk. Hoewel het tegenwoordig niet eens zo veel tijd kost, blijkt het zelf moeten overschrijven en alles moeten invoeren nogal een hobbel te kunnen zijn voor het tijdig betalen van de factuur. Je zou daarom kunnen denken om je factuur te koppelen aan een betaalservice als Ideal.
Uiteraard zijn er nog veel meer tips te bedenken die kunnen bijdragen aan het op tijd betalen van klanten. Toch ga ik hier even verder niet op in omdat deze blog vooral is bedoeld om je aan het denken te zetten over je eigen financiële bedrijfsvoering. Mocht je toch geïnteresseerd zijn in meer tips, dan is er op internet heel veel informatie te vinden!